آنچه درباره تکنولوژی ایربگ های خارجی باید بدانیم !

ایربگ یا کیسه هوا، در واقع یک نوع سیستم ایمنی پیشرفته و مدرن در خودرو می باشد که امروزه اغلب در همه ی خودروها به عنوان یک آپشن پر اهمیت بکار برده می شود. خودرو زمانی که در حرکت است، وقتی با خودروی دیگر یا جسمی دیگر برخورد می کند در کسری از ثانیه ایربگ ها ( کیسه هوا ) پر شده و به شکل یک بالش نرم بین سرنشین و بدنه خودرو قرار می گیرد و به این صورت مانع برخورد سخت سرنشینان با اجزای داخلی خودرو و آسیب دیدگی آنان می شود.

تقریبا از دهه 60 - یعنی پس از این که شرکت خودروسازی مرسدس بنز، خودروهای کلاس S جدید خود را بعنوان یکی از نخستین خودروهای مجهز به ایربگ را روانه بازار کرد، استانداردهای ایمنی شرکت های بزرگ خودروسازی در سطح دنیا با تغییر و تحولات قابل توجهی مواجه شد و به این ترتیب طراحان، تعبیه کیسه هوا در خودروهای جدید را به عنوان یکی از الزامات صنعت خودرو و یک استاندارد مورد توجه قرار دادند.

اگرچه نصب کیسه هوا ( ایربگ ) در قسمت فرمان یا داشبورد خودرو در ابتدا فقط به راننده محدود میشد، اما پس از مدتی طراحان تصمیم گرفتند به منظور حفظ ایمنی دیگر سرنشینان خودرو در قسمت های دیگر از ستون های میانی و عقبی تا کمربند ایمنی هم فضایی را برای نصب کیسه هوا در نظر بگیرند.

کمپانی آلمانی  ZF در پی تاثیراتی بود که کیسه های هوای خارجی می توانند در نرخ آسیب های تصادفات داشته باشند.اکنون به نظر می رسد این تاثیرات بسیار قابل توجه هستند. به گفته این شرکت، نمونه اولیه کیسه هوای کناری بدنه می تواند شدت آسیب های وارده به سرنشینان را تا 30 درصد کاهش دهد.

ایربگ های خارجی خودروها 

در واقع، ZF صرفا نسخه ای کیسه های هوای روی فرمان را در بدنه خودرو تعبیه نکرده است. این کیسه هوای آزمایشی 250 لیتر حجم داشته که تقریبا سه برابر کیسه هوای معمولی قفسه سینه است.

این نمونه ها از مواد و تکنولوژی محرک های مشابه کیسه های هوای داخلی بهره می برند. این نمونه ها در برخی جاها ضخامتی بیش از 300 میلی متر دارند و اکثر فشار بر ساختارهای محکم تر خود متمرکز است.

Swen Schaub، مدیر استراتژی مهندسی ZF گفت: "عدم وجود فضای تغییر شکل به معنای آن است که خودروها در تصادف از کنار آسیب پذیرتر هستند. این کیسه های هوا طوری طراحی شده اند که در آخرین لحظه قبل از تصادف باز شوند. پس از باز شدن این کیسه ها، به سمت بالا می روند و به اساس خود نزدیک می مانند تا به پوشش درها و ستون ها در تصادف از کنار کمک کنند."

ZF اعلام کرده به منظور اطمینان از باز شدن درست کیسه های هوا، خودروها باید قابلیت تشخیص تصادف قبل از وقوع را داشته باشند. و کیسه های هوا نیز به منظور عملکرد درست، باید قبل از برخورد به طور کامل باز شوند.