IONIQ 5 خودروی تمام برقی خاص هیوندا

 

IONIQ 5 به عنوان اولین مدل در برند هیوندا به صورت تمام الکتریکی معرفی شد .
معاون اجرایی این طرح گفت: "IONIQ 5 سبک های زندگی بدون محدودیت را در اختیار شما قرار خواهد داد و از نیازهای مشتری مراقبت می کند. این خودرو اولین وسیله نقلیه الکتریکی است که با استفاده ابتکاری از فضای داخلی و فن آوری های پیشرفته تجربه جدیدی را ارائه می دهد .

    
طراحی  جدیدی برای EV

قسمت جلوی خودرو به اولین کاپوت تاشوی هیوندای مجهز است که شکاف هایی دارد که مثاومت های هوایی در مسیر حرکت خودرو را  به حداقل می رساند و باعث می شود ابن خودرو خاصیت آیرودینامیکی خوبی را داشته باشد . سپر جلو با یک طرح چشم نواز V شکل شامل چراغهای متمایز در طول روز هستند که یک امضای نوری را منحصر به IONIQ 5 ارائه می دهد . طرح های کوچک پیکسل مانند نیز در قسمت عقب خودرو ظاهر می شوند. در کناره ها ، دستگیره های درب اتوماتیک خاصیت آیرودینامیکی را افزایش می دهند. فرم های جلو و عقب خودرو در درب های آن با هم ادغام می شوند و نمونه دیگری از طرح 'Parametric Dynamics' هیوندای را که برای اولین بار در توسان کاملاً جدید مشاهده شد ، ارائه می دهند. شکل ستون C قوی ، با الهام از مفهوم  EV '45' هیوندای ، به IONIQ 5 منتقل شده و در طراحی این خودرو استفاده شده است .

 

 

چرخ های استفاده شده در این خودرو قطر بزرگی به اندازه 20 اینچ را دارند که این رینگ ها بزرگترین رینگ نصب شده در هیوندا است .
رئیس مرکز طراحی جهانی هیوندای گفت: ". "IONIQ 5 تعریف جدیدی از بی انتها است ، و موضوع مشترکی است که گذشته ما را به حال و آینده پیوند می دهد. 
بسیاری از قطعات و تجهیزات داخلی مانند صندلی ها ، روکش درب ، کف و تکیه گاه از مواد سازگار با محیط زیست و منابع پایدار ، مانند بطری های PET بازیافت شده ، نخ های گیاهی و نخ های پشمی طبیعی ، چرم های ساخته شده از محیط زیست با عصاره های گیاهی و رنگ زیستی با عصاره های گیاهی استفاده شده است که در جایگاه خود حائز اهمیت است .

 

طیف وسیعی از سیستم های الکتریکی قدرت 

 

با طیف وسیعی از تنظیمات برق الکتریکی  عرضه می شود و مشتریان می توانند از بین دو گزینه برای انتخاب باتری ها ، باتری 58 کیلووات ساعت یا 72.6 کیلووات ساعت و دو موتور الکتریکی ، فقط با موتور عقب یا با هر دو موتور جلو و عقب را انتخاب کنند. همه این تغییرات سبب می شود تا حداکثر سرعت IONIQ 5 به 185 کیلومتر در ساعت برسد . در داخل این خودرو یک گزینه چهار چرخ متحرک AWD قرار دارد که با باتری 72.6 کیلووات ساعت جفت شده و توان تولیدی 225 کیلووات ساعت و گشتاور 605 نیوتن متر را تولید می کند. این پیکربندی می تواند در عرض 5.2 ثانیه از 0 کیلومتر در ساعت به 100 کیلومتر در ساعت برسد.

 

 

با توجه به آزمون استاندارد جهانی وسایل نقلیه WLTP ، حداکثر برد رانندگی IONIQ 5 در صورت مجهز بودن به دو چرخ محرک 2wd و باتری 72.6 کیلووات ساعت ، حداکثر با یک بار شارژ در حدود 470 -480 کیلومتر خواهد بود .

 

شارژ سریع باتری 

 

E-GMP IONIQ 5 می تواند از زیرساخت های شارژ 400 ولت و 800 ولت پشتیبانی کند. این پلتفرم قابلیت شارژ 800 ولت را به صورت استاندارد ، همراه با شارژ 400 ولت ، بدون نیاز به قطعات اضافی یا آداپتورها ارائه می دهد. سیستم چند شارژ اولین فناوری ثبت اختراع در جهان است که موتور و اینورتر را برای افزایش 400 ولت به 800- ولت برای سازگاری شارژ پایدار کار می کند.

 

 

IONIQ 5 با یک شارژر 350 کیلوواتی می تواند فقط در 18 دقیقه از 10 درصد تا 80 درصد شارژ شود. به گفته WLTP ، کاربران IONIQ 5 برای بدست آوردن 100 کیلومتر برد فقط برای پنج دقیقه باید خودرو را شارژ کنند.


طراحی و پایداری

 

طراحی خارجی منحصر به فرد IONIQ 5 با خطوط تیز و ایجاد یک ظاهر زیبا و پیچیده مشخص می شود. سطوح و اشکال دقیقاً به شکل هندسی و با زوایای مشخص تعریف شده اند که به این خودرو ظاهر هندسی می دهند . علاوه بر این ، طراحان هیوندای چراغ های برش لبه دار Parametric Pixel را در جلو و عقب ادغام کرده اند. این عنصر طراحی منحصر به فرد نشان دهنده قصد هیوندای در ایجاد تحرک الکتریکی با طراحی خاص EV است که به مدل های آینده IONIQ منتقل خواهد شد.

 

 

مشتریان می توانند از بین هشت رنگ بیرونی ، از جمله چهار رنگ طبیعی الهام گرفته از طبیعت ، منحصر به فرد این مدل را انتخاب کنند. اینها شامل دو گزینه با پایان مات می باشد: رنگ قهرمان مات Gravity Gold و مات خاکستری Shooting-Star ، همراه با مروارید Digital Teal-Green Pearl و مروارید آبی روشن. از دیگر رنگ های خارجی موجود می توان به Atlas White ، Galactic Grey Metallic ، Cyber Grey Metallic و Phantom Black Pearl اشاره کرد .

 

فضای داخلی بزرگ و سفارش


فاصله بین دو محور 3000 میلی متری IONIQ 5 ، که 100 میلی متر از پرچمدار SUV Palisade هیوندای بیشتر است ، فضای یک ماشین سواری بزرگ را ارائه می دهد. فاصله بین دو محور طولانی به طراحان هیوندای اجازه می داد تا تم Living Space  را به جای تم معمولی برای طراحی اتومبیل ، در فضای داخلی استفاده کنند .

 

 

کنسول متحرک Universal Island با انتخاب دنده  در پشت فرمان ، ماسوره ساده مرکز را تکمیل می کند. این کنسول کشویی به مسافران این امکان را می دهد تا نه تنها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار باشند ، بلکه هنگام پارک در یک مکان باریک ، آزادانه از کابین دو طرف ورود و خروج داشته باشند . مسافران ردیف دوم همچنین می توانند از ویژگی های کنسول مرکزی مانند جا لیوان ، شارژر تلفن بی سیم 15 واتی و درگاه های USB بهره مند شوند. Universal Island واقعاً دوباره تعریف کنسول مرکزی را ارائه می دهد . 

 

 

سقف دید IONIQ 5 فضای بازتر فضای بازتری را فراهم می کند زیرا سقف IONIQ 5 از یک صفحه بزرگ شیشه ای و بدون هیچ گونه ماده پشتیبانی تشکیل شده است.
IONIQ 5 فضای صندوق عقب زیادی را فراهم می کند که با تا شدن کامل صندلی های ردیف دوم ، تقریباً به 1600 لیتر افزایش می یابد. برای تطبیق پذیری بیشتر ، صندلی های ردیف دوم می توانند تا 135 میلی متر به جلو بلغزانند . در همین حال ، مشتریان می توانند از فضای ذخیره سازی اضافی با یک صندوق عقب جلو که تا 57 لیتر ظرفیت را فراهم می کند ، استفاده کنند که به خصوص برای سفرهای طولانی تر ، هنگام حمل بار اضافی ، مفید است.

 


یک کنسول مرکزی متحرک که می تواند تا 140 میلی متر به عقب حرکت کند و متحرک است . جزیره جهانی به همراه کف صاف محل نگهداری باتری ها ، امکان حرکت بیشتر در داخل خودرو را فراهم می کند. 
IONIQ 5 همچنین به صندلی های جلو قابل تنظیم الکترونیکی مجهز شده است. صندلی ها تا زاویه مطلوب خم می شوند و احساس خوبی را برای سرنشین فراهم می کنند. هیوندای ضخامت صندلی های جلو را 30 درصد کاهش داد و فضای بیشتری را برای افراد نشسته در ردیف دوم فراهم کرد.

 

 

مترجم : K.Tavassoli

کاری از گروه مایکت کار